Shanghai Nights
Shanghai Nights

Shanghai Nights

Riding Alone For Thousands Of Miles


8/10


خیلی دنبال این فیلم میگشتم و تقریبا یه دو سالی بود که به هر وب سایت خارجی که گوگل معرفی می کرد سر می زدم برای یافتن یه لینک دانلود. اما معمولا فیلم های مستقل و کم تر دیده شده جشنواره ای مخصوصا از نوع آسیای شرقی اش تو فضای مجازی اینترنت کم یاب هستند یا اصلا وجود ندارند و نایاب. این فیلم هم از این قاعده مستثنی نبود و ما به هر دری می زدیم تا فرصت طلایی دیدنش نصیبمون بشه نمیشد. هر چه بود یا تاریخ انقضای لینکش گذشته بود یا دل و روده تورنتش رو درآورده بودند و قابل دانلود نبود. اتفاقا پارسال هم به یه نفر که کارش خرید دی وی دی های اریجینال بود گفتم و اینو گرفت برام منتها از شانسم اونو بین آرشیو عظیم فیلمهاش گم کرد. سه روز پیش گفتم دوباره شانسم رو امتحان کنم و یه سرچی دوباره تو گوگل افسانه ای زدم و از شانس این بار خوبم موفق شدم یه تورنت تازه و خوب ازش پیدا کنم و بزنم تو گوشش. سرعتش هم عالی بود و خیلی راحت دانلود شد.
حالا بریم سر وقت ریویو: ژانر فیلم درام/ ماجراجویی بود منتها ماجراجویی از جنس بی سر و صدا و آرومش. مرد ژاپنی تنها که به خاطر فرزند بالغ بیمارش که وضع خوبی نداره و اونو سالها پیش به دلایلی از خودش رنجونده و ترک کرده، عازم سفری پر فراز و نشیب به کشور چین میشه تا از اپرای چینی مورد علاقه پسرش با هندی کم فیلم بگیره و با نشان دادن فیلم به فرزندش بار گناهی که بر دوشش سنگینی میکنه رو کم کنه و موجبات بخشایش خود را توسط فرزندش فراهم کنه. اینجاست که تئاتر چینی «هزاران مایل تنها راندن» مقصدی میشه بر سفر طولانی مرد ژاپنی که قراره اتفاقا هزاران کیلومتر سفر کنه برای رسیدن به رستگاری، کمال و بخشایش حقیقی. فضا فضای فیلم های ژانگ ییموست و سایه ژانگ ییمو کاملا بر فیلم گسترده است. پرداختن به زندگی دسته جمعی و صمیمانه خانواده چینی و برخورد مملو از خونگرمی مردمان چین که در فیلم های ییمو کاملا مشهود است در این فیلم هم به چشم میخوره. همیشه یکی از دغدغه های ییمو نشان دادن فرهنگ مردمان کشورش بوده و در هر یک از فیلم هایش بخشی از این فرهنگ رو به تصویر میکشه. یکی از نقاط بسیار مثبت فیلم این بود که در کنار فرهنگ و نحوه زندگی مردم چین، اخلاقیات مثبت و ستودنی مردم ژاپن رو به تصویر میکشه. از خودگذشتگی های زن مترجم و راهنمای ژاپنی که از هیچ کمکی به پدر ژاپنی دریغ نمی کنه تا خواسته فرزندش رو که دیدن اپرای چینی هست برآورده کنه. در کنار ویژگی های مثبت فیلم باید یادی کنم از نماهای طبیعت بکر و دست نخورده چین که امضا فیلم های ییمو است. این اثر قله فیلم های ییمو نیست و نقاط ضعفی هم داره اما به راحتی در کنار آثار مطرح و هنری ژانگ ییمو قرار می گیره. آثاری که نمونه جو و فضاهای بکرشون در هیچ فیلم دیگری در سینمای جهان وجود نداره.
نظرات 2 + ارسال نظر
حبیب دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت 03:02 ب.ظ http://www.doors.blogsky.com

سلام سلام
خیلی دوست داشتم نظر یکی مثل تو که اهل فیلم های آسیاییه رو بدونم که خوشبختانه خودت از راه رسیدی! خوشحال شدم.
فیلماش یه جورایی اعتیاد آوره واسه من، دلیلش هم متفاوت بودنشه! درسته، یه مقدار کنده و بعضی سکانس ها واقعا کش دار میشه ولی وقتی از بیرون و بعد از دیدن کامل فیلم، به فضای فیلم نگاه کنی، حس خیلی خوبی نسبت بهش پیدا میکنی. مثلا کیکوجیرو الان به نظر من بهترین فیلمشه، خیلی ازش لذت بردم، یه سفر رویایی بود، یک مرد یک پسر و یه جاده و ... البته زاتوایچی هم عالی بود ولی حس میکنم به مرور زمان کیکوجیرو برام محبوب تر میشه.
تا اینجا 4 5 تا فیلم هاش رو دیدم و هنوز فیلم خیلی بدی ازش ندیدم، همه جز فیلم های خوب بودن.
اول فکر کردم بخاطر علاقه ت به ژانر رزمی زیاد از فیلم هاش خوشت نیومده ولی بعد یادم اومد که خیلی از فیلم های آسیایی که دیدی، خارج از ژانر رزمی بودن، راه خانه نمونه ش بود دیگه! بهرحال سلیقه ست، بذار یه مدت بگذره، ببینم گذر زمان چه تاثیری در تفکرم و احساسم در مورد فیلم هاش میذاره. :دی

مخلصیم رفیق.

چه خبر؟ خوش میگذره؟ فکرکنم یه دو سه سالی بود از هم خبر نداشتیم.
میگم خوبی اینترنت همینه دیگه. هر روزنه امیدی که برای دوستی باشه اگه تو فضای مجازی قطع بشه بازم این اینترنت اونقدر شکاف و روزنه داره که بشه دوباره دوستی ها رو احیا کرد.

والا من کیکوجیرو رو با زیرنویس فارسی ماشینی خیلی بد دیدم و خیلی از دیالوگهای فیلم رو متوجه نشدم. زیرنویس انگلیسی هم نداشت. شاید با زیرنویس انگلیسی خوب ببینم نظرم عوض بشه. هرچند خیلی هم دیالوگ نداشت. منم زاتوایچی رو خیلی دوست دارم. راستی یه مطلب دررابطه با جمله آخرت: هرگز نگذار نظر منفی دیگران درباره فیلم مورد علاقه ات بر روی نظر شخصی ات درباره همون فیلم تاثیر منفی بذاره. اگه به عنوان یه کارگردان خوب قبولش داری، همیشه قبولش داشته باش، دوستش داشته باش و به حرف مردم گوش نده.

راستی من الان خدمت سربازی ام. یه چند روزی مرخصی گرفتم اومدم تهران. خدمت افتادم بوشهر. :دی عجب دریای محشری داره لامصب!

حبیب پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 ساعت 09:25 ق.ظ www.doors.blogsky.com

ای بابا! کی رفتی خدمت؟ :دی من فکر کردم نبودنت بخاطر کم علاقگی به نت بوده باشه. الان فهمیدم دلیل این فیلر طولانی ناروتو چیه؛ دلیلش نبودن و گرفتاری توئه! بابا نمیگی ما دلمون میخواد انیمه ببینیم، زودتر تموم کن سربازی ت رو تا اینا از فیلر درش بیارن! لول!

فکر نکنم 2 سال شده باشه، یخورده کم تر ولی حسش بیشتر از 2 سال بوده بدون شک! ^__^ ایشاله زودتر تموم کنی و برگردی، بیشتر کنارمون باشی!

خوب با این توصیفی که در مورد دیدن کیکوجیرو کردی، حس میکنم درست و حسابی نتونستی ببینیش! به نظر من یه شانس دوم بهش بده و در آینده برنامه ریزی کن و ببینش، اگه خوشت نیومد، بیا منو مورد حملات سهمگین خودت قرار بده! :دی تازه من Fireworks ش رو هم پیشنهاد میدم. جالب انگیز بود، ولی خوب اون بحث دیگه ست.

راجع به اون جمله ات: میدونم، من همیشه سعی میکنم تبادل نظر داشته باشم، دیدگاه بقیه رو ببینم، معمولا کمتر پیش میاد کلا نظرم عوض بشه ولی حداقل گاهی سعی میکنم با نگاه کسایی که از فلان کارگردان بدشون میاد هم به فیلم نگاه کنم. نقاط ضعفی که اشاره کردن رو سعی کنم ببینم ولی در نهایت همه چیز برمیگرده به لذتی که از فیلم بردی و حقیقتش اینه که من لذتش رو بردم و نمیتونم منکرش بشم!

بلاگ اسکای دو روزی داشت سرور عوض میکرد، نشد زودتر جواب بدم. دفعه بعد که خواستی جواب بدی، بهم بگو چقدر دیگه از خدمتت مونده. سخت میگذره یا نه؟ امیدوارم راحت باشی. بوشهر جای خوبیه، دریاش هم فوق العاده ست، تابستون برو شنا پسر؛ خیلی حال میده. البته اگه علاقه داری :دی در نهایت اینکه خیلی مخلصم و دلتنگ، زود برگرد.

آقا من یه پاسخ مفصل برای این نظرت نوشتم تو کافی نت ولی از شانس بدم کلا نصف نیمه ثبت شده بود و منم کلا پاکش کردم. :دی الانم دیگه اون حس قبلی برای پاسخ دادن وجود نداره برا همین فقط اکتفا می کنم به سوالت درباره سربازی:

حدود 13 ماه دیگه از خدمتم مونده. زیاد سخت نیست اما راحتم نیست. به هر حال خدمت ه دیگه. :دی نیروی هوایی هستم و انصافا با چیزایی که از نیروی انتظامی شنیدم، نیروی هوایی خیلی بهتره. یگانیم که دارم توش فعالیت میکنم خوبه و فرمانده خیلی خوبی دارم. بوشهر فوق العادست و مردم خیلی خونگرم و باحالی داره. دریاشم که دیگه حرف نداره. اما خدایی تو تابستون حس شنا کردن نیست. هوای اینجا خیلی گرمه تو تابستون.
مرسی. چاکریم. ;-)

پ.ن: میگم دقت کردی ناروتو از فیلر دراومده؟ چونکه من اومدم تهران مرخصی!! :D

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد